Nos, egészen biztosan hallottál már erről a tézisről, hogy a kardió sokkal hatékonyabb, ha reggel üres gyomorral kezdesz bele. Na de mégis mitől lehet ez? Rengeteg magazin és internetes fórum foglalkozik ezzel a témával, sok szálkás sportoló és nagy súlyfeleslegtől megszabadult ember esküszik rá és most mi is egy picikét körüljárjuk ezt a tényt, hogy mitől is lehet jobb az éhgyomros kardió, mint a sima változat!?

A képlet egészen egyszerűnek tűnhet, mivel bevitt táplálék híján a test az edzés (kardió) hatására más energiaforrás után fog nézni, ez pedig nem más, mint az elraktározott testzsír. Na de vizsgáljuk meg egy kicsit tudományosabban a kérdést! Valóban ilyen egyszerű lenne ez? Lássuk!

ELKÉPZELÉS

Az éhgyomros kardió esetében inkább kisebb intenzitással szobakerékpáron, vagy futópadon végezzünk kardió edzést még reggel éhgyomorra.

A VITA TÁRGYA

Azok, akik reggel éhgyomorra végezték a kardiózást, alacsonyabb testzsírszázalékot értek el kisebb izomvesztés mellet.

TUDOMÁNYOSAN

A Journal of the International Society of Sports Nutrition sporttáplálkozás szaklap egy 2014-es tanulmányában összevetette a két sportolói csoport zsírvesztését, melyből az egyik csoport reggel üres gyomorra edzett a vizsgálati időintervallumban. Meglepő módon a két csoportban hasonló arányú zsírvesztés volt tapasztalható. Sőt, egy 2011-es tanulmány szerint egy könnyű edzés előtti étkezés még fokozta a zsírfelhasználást az éhgyomorra végzett edzéshez képest. Namost akkor mi is a helyzet?

A PAPÍRFORMA

A zsírvesztést az étrend diktálja! Viszont amennyiben mindenáron éhgyomorra szeretnél kardiózni, akkor azt javasoljuk, hogy az edzést megelőzően dobjál be 7-10 grammnyi elágazó láncú aminosavat (BCAA) 5 gramm kreatinnal, vagy 20-30 grammnyi jó minőségű! tejsavó fehérjét vízben oldva. Tulajdonképpen ennek jelentős szerepe van, mert ilyenkor visszafogod a kalóriabevitel, de ezzel a lökettel megvéded izmaidat a leépüléstől (katabolizmus) és ellátod megfelelő tápanyaggal őket, fenntartva az optimális energiaszükségletet, ami szükséges a megfelelő teljesítményhez.

ÖSSZEGEZVE

Önmagában az éhgyomros kardió nem mutat számottevően magasabb zsírvesztést sima táráshoz képest, viszont gyorsan felszívódó kiegészítőkkel megtámogatva képes jobban fokozni a zsírraktárak felhasználást, plusz izmaidat is véded a katabolizmus ármányos hatásaitól.