Nos, a nagy kreatin kérdést kitárgyaltuk egy korábbi cikkben, viszont a kreatin fajtáinál feltűnt egy név: DESIGNER avagy több komponensű kreatinok! Ebben a cikkben ezekkel fogunk foglalkozni. Mik ezek, mire jók és úgy mégis hogyan kell őket helyesen alkalmazni! Lássunk is neki!

A több komponensű (designer) kreatinok kb. 13 éve kezdték meg nagyobb ütemben meghódítani a teret a táplálékkiegészítők világában. Akkor még én is és sokan mások szkeptikusan fogadták ezeket a készítményeket, ugyan már mi az, hogy több fajta kreatinból áll egy motyó, aztán kiderült, hogy van élet a kreatin monohidrát, foszfát és orotát önmagában történő alkalmazásán kívül is….!

Mostanság odáig fejlődött a kreatinok ezen ágazata, hogy rengeteg gyártó tesz le jobbnál jobb designer kreatin készítményeket az asztalra és igen, működnek! Nade mégis miben rejlik ezeknek a készítményeknek az ereje és miért ajánlott kipróbálni őket? A több komponensű kreatinok, mint ahogyan azt a nevük is mutatja több kreatin fajtából tevődnek össze, és ezek színergista módon erősítik fel egymást. Vegyük is sorba mik, azok a kreatin fajták, amik majdnem mindegyik ilyen készítményben fellelhető.

Az egyik szinte mindegyik több komponensű kreatin készítményben megtalálható kreatinfajta a Creatine MagnaPower, vagyis a kreatin magnézium chelát. Ez tulajdonképpen a kreatin és a magnézium közös gyermeke. A legfontosabb különbség a sima monohidráttal szemben, hogy egy magnézium molekulához kapcsolódik és nem egy vízhez. Szintén fontos megemlíteni, hogy a hasznosulása valamivel magasabb, mint a sima monohidrátnak, köszönhetően a kreatin - magnézium kötésnek, mivel a magnézium egy alkáli molekula és ez jobb ph-t teremt a gyomorban, ami elősegíti a felszívódást. Ezért elég belőle kisebb dózis is, mint a kreatin monohidrátból. Kevésbé „vizesít” (oké nyilván megfelelő adagolás mellett a kreatin monohidrát sem telít úgy) és inkább (személyes tapasztalataim alapján) hoz számottevő erőt, mintsem izomtömeget, emellett kisebb mértékben okoz emésztési zavarokat is.

A második és egyben elmaradhatatlan kelléke a több komponensű kreatinoknak nem más, mint a már jól ismert öreg motoros, a kreatin monohidrát. Ugye az ő működési mechanizmusát senkinek sem kell ecsetelni, mind tudjuk, hogy röviden tömören folyadékot vonz az izomsejtbe, ami ennek a hidratációnak köszönhetően több tápanyagot tud beépíteni, magyarul nyúlik, növekszik, fejlődik. Látványosabb a „puffadás” mint a kreatin magnézium chelát nál.

Talán még érdemes megemlíteni, mint sűrűbben előforduló összetevőt, a kreatin HCL-t illetve a Tri-Creatine-Malát és Citrát-ot. A kreatin HCL más néven kreatin hidroklorid (elég ijesztő a neve mi? de nem kell tőle megrémülni!), egyfajta hidroklorid só, ami sokkal jobban oldódik vízben, mint a sima monohidrát, ráadásul nem szükséges feltölteni belőle. Hasonlóan a kreatin magnézium cheláthoz kisebb mennyiség is elég belőle. Szinte 100%-os a hasznosulása és egy sokkal stabilabb vegyület is, ami nem bomlik le a szervezetben túlságosan hamar.

A tri-kreatine-malát és citrát szinte hasonló, annyi a különbség, hogy a tri-kreatin-malát egy malátsavval van kötésben, ami a citráthoz hasonlóan közepesen magas dózisnál is hatékonyan energizál és tulajdonképpen inkább energizál, mintsem tömeget hoz. Ezért közkedvelt kiegészítő az állóképességi sportot űzők körében.

Nyilván sok hatóanyag variánsú több komponensű kreatin készítmény létezik, én most megpróbáltam azokat a hatóanyagokat külön-külön sorra venni, ami a legnagyobb valószínűséggel megtalálhatóak szinte majdnem mindegyik designer kreatinban. Mindegyike kiválóan fokozza az erőt illetve (vagy) az izomtömeget, de bizony mindegyiket külön-külön beszerezni és összekevergetni ráadásul pontosan eltalálni a megfelelő adagolást nem éppen egy kényelmes és kifizetődő dolog. Nos, a designer kreatinok, mint ahogyan már említettem ezeknek a hatóanyagoknak az izomnövelő és energizáló hatását ötvözik egyetlen mátrixban pontosan kimérve. Ezért is egyre népszerűbbek ezek a kiegészítők a testépítés és fitnesz világában. Amit fontosnak tartok még megemlíteni, hogy bár bizonyos kreatin fajtáknál, mint amilyen a kreatin HCL önmagukban történő alkalmazásukkor nem szükséges feltöltés, én mégis azt mondom, hogy mivel itt több fajta kreatinról van szó egyetlen készítményben, egy több komponensű kreatin szedése előtt mindenképpen töltsünk fel sima monohidráttal. Bár egy több komponensű kreatin készítménnyel is fel lehet tölteni, de ezek általában kisebb kiszerelésben kaphatóak és drágábbak, mint egy sima kreatin monohidrát. (Talán ez alól a Mutant Creakong kivételt képez az 1000g-os kiszerelésével, amit én is előszeretettel fogyasztok.) Természetesen, ha célunk a fokozott méretnövekedés, akkor kreatin monohidráttal is szedhető együtt egy designer készítmény.

A nagy többség általában ízesített formában kapható, de például a már említett és bevált Mutant Creakong ízesítetlen formában várja, hogy próbára tegyék. Természetesen adagolható hozzá extra glutamin, citrullin, vagy esetleg egy kis szénhidrát mátrix, kinek milyenek az igényei, bár vannak olyan készítmények, amiket a maximális hatás érdekében megtoldanak extra aminosavakkal is.

Végezetül itt van pár kiváló több komponensű kreatin készítmény, amik kiérdemelték az ajánlott plecsnit:

BPI Sports Best Creatine Defined (300 g)

Nutrend Creatine Mega Strong Powder (500 g)

MusclePharm Creatine (300 g)

Universal Nutrition Storm (760 g)

Mutant Creakong (1000 g)