Talán ott kezdeném ezt a rövidebbre sikerült irományomat, hogy számomra a vádlik megedzése maga a megtestesült gyönyör, imádom őket edzeni és egy elég fontos kérdésnek tartom ezt és talán az egész body-s közösség szerte a világon egyaránt.

Van még egy ilyen testrészünk, amit ennyire impresszív és nehéz építeni? Az én álláspontom szerint nincsen, egész nap ezen járunk és kelünk egész fiatal korunk óta, tehát természetes, hogy sokkal jobban ellenállnak bárminemű terhelésnek, mint akármelyik másik testrészünk. Ez azt jelenti, számomra biztosan, hogy ha komoly vádli tömeget szeretnél elérni, akkor bizony be kell lépned a „fájdalom zónába” és ott tolni az edzéseidet, ami a vádlizásokat illeti. Amennyiben megfelelően edzel erre a testrészedre, könnyezned kell és fogsz is! Na persze nem úgy, mint egy kisbaba mikor sír, de bízz bennem, ha még soha nem csináltál végig egy sorozatot úgy, hogy az arcod verítékes lett, nos, akkor soha nem vádliztál még elég keményen! A fájdalom egy jó vádlizás velejárója!

Na, de mégis melyek azok a gyakorlatfajták, amik a legjobban kínozzák meg ezeket a nemes izmokat?

Igazából kettő, azaz kettő darab ilyen van! Ez pedig nem más mint a vádlizás állva és a vádlizás ülve.

Oké, az álló vádlizást lehet némiképpen másképp csinálni, de lényegében ugyanazt az izmot edzük.

Előbbit lehet tolni lábtoló gépen és smith gépen, de ez csak a két legelterjedtebb variánsa az álló vádli gyakorlatoknak, utóbbit pedig én vádli gépen szoktam ülve és szerintem ezt nem is érdemes tovább cifrázni sőt, nem is lehet.

Következőkben szerintem vizsgáljuk meg egy kicsit jobban a vádli anatómiáját, hogy megértsük e két gyakorlat miként dolgoztatja meg őket.

A vádlid két különböző izomból épül fel. Az egyik a lábikra (gastrocnemius), a másik pedig a talpemelő izom. (soleus)

A lábikra a nagyobb e két izom közül és a tömeg java részét ez képviseli. Van itt egy középső és egy oldalsó fej, amik többnyire robbanékony izomrostokból állnak. Tökéletes kreálmányok az ugráshoz, sprinteléshez és kosárlabdázáshoz. A lábikra illetve az izomrostjai áthaladnak a térdízületen. Ez azt jelenti, hogy amikor a térd hajlik a lábikra teljesen deaktiválódik.

A talpemelő izom a kisebb a két izom közül és a lábikra alatt helyezkedik el a vádli külső fejénél húzódik.

Lassú összehúzódású izomrostokból áll, amik nem játszanak szerepet az ugrásban és kevésbé dolgoznak, például ha nyomsz egy sprintet. Viszont amikor éppen úgy tartja kedved, hogy tartasz egy hosszú sétálós délutánt esetleg egy jó hosszú kocogásra adod a fejed, na akkor képbe lép a talpemelő izom. Kondis nyelvre lefordítva a lábikra a „sprint izom”, a talpemelő pedig a „hosszú távú kardió izom”.

A talpemelő izomnak szerepe van még például a boka stabilizálásában is. Folytatva a sort és a talpemelőnél maradva, amikor vádlizol ülve gépen, akkor szinte csak erre az izomra dolgozol sőt, csak erre. Miért is? Ahogyan fentebb már említettem amikor a térd behajlított állapotban van, akkor a lábikra kivan kapcsolva, ezért a talpemelő izom lép a porondra. A vádlizás ülve gépen létfontosságú gyakorlat, mivel egy jól fejlett talpemelő tudja csak megragyogtatni a hatalmas lábikrákat.

Gondolom ezek után már szükségtelen megemlítenem, na de azért mégis, hogy az állva végzett vádli gyakorlatok, szintén az alapját képezik egy kiváló vádli edzésnek.

Az állva végzett vádli gyakorlatok megdolgoztatják a lábikra mind a két fejét és pluszban a talpemelő izmot is. Így az állva és az ülve végzett vádli gyakorlatok együttesen bizony már tudnak szép nagy tömeget építeni és mivel az ülő vádli gyakorlat mellett az álló szintén megdolgoztatja a talpemelő izmot, ezért a talpemelő rendkívül jól meg tud erősödni. Na már most, ha a talpemelő jó erős és masszív, akkor sokkal jobban stabilizál minket mikor guggolunk, vagy amikor felhúzást csinálunk amellett, hogy szépen ki tudja hangsúlyozni a lábikrákat.

Összegezve ezt a kis eszmefuttatást én azt mondom, hogy a vádlizás extra összpontosítást és figyelmet igényel, tehát edzünk rá extra keményen, pontosan. Mindig körültekintően válasszuk meg a súlyt és az ismétlésszámot. Én például minden másnap megedzem a vádlijaim, de vannak extra hardcore arcok is, akik minden nap.

Sok sikert és kitartást kívánok mindenkinek a nagy és hatalmas vádlikhoz.